onsdag 24 oktober 2012

Växthuset på fönsterbrädan

Odla hemma

Något fantastiskt har hänt! Mina första små små sticklingar har sett dagens ljus. Mixsalladen har mest go (eller gro kanske) men basilikan ligger inte långt efter. Just nu håller jag tummarna för att chillin, körsbärstomaterna, pepparmyntan och jordgubbarna ska jag visa samma uppåtanda. Det är verkligen helt fel säsong för att plantera frön vilket kan ha med saken att göra. Jag har därför beställt en sådan här badboy

Växtlampa

Superhäftig beskrivning:
Growspot 4W är en mycket effektiv liten LED-lampa med high-power dioder utan fläkt som avger ljus med anpassade våglängder, nanometer (nm) som är optimal för växternas behov. 
2:1, 660:460nm rött/blått. Med ett starkare ljus.
Ljusvinkel är c:a 100°, vilket är en mycket bra spridning.
Färgen rött/blått 660/460nm rekommenderas för allmän växtbelysning under hela växtcykeln samt för blomning och fruktsättning.

Anledningen till att denna behövs är därför att den skickar ut ljus i våglängder i det röda och blåa spektrumet (nästan infrarött och ultraviolett), ljus som växter behöver för fotosyntesen och som de vanligtvis får från solen. Jag väntar otåligt tills den kommer och håller tummarna ändå. Jag vill ha mojitos och jordgubbar i jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar